Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου 2023

Μιὰ ψύχραιμη ματιὰ περὶ νέων ταυτοτήτων.

 



Δόθηκαν ἐπιτέλους ἀπὸ τὴν κυβέρνηση τὰ χαρακτηριστικά καὶ οἱ λεπτομέρειες τῶν νέων ταυτοτήτων, καὶ διευκρυνίστηκαν κάποια πράγματα ποὺ μέχρι χθὲς ἡ κυβέρνηση κρατοῦσε κρυφά. Ἂς δοῦμε λίγο ὅμως τὸ θέμα σφαιρικὰ:

Ὁ κανονισμὸς (ΕΕ) 2019/1157 ὀρίζει κάποια τεχνικὰ χαρακτηριστικὰ γιὰ τὶς ταυτότητες τῶν κατοίκων τῶν κρατῶν μελῶν τῆς Ε.Ε., ποὺ ὅντως οἱ ἰσχύουσες Ἑλληνικὲς ταυτότητες δὲν πληροῦν τὶς προδιαγραφὲς αὐτὲς. Νὰ σημειωθεῖ ὅτι ἡ συγκεκριμένη Κοινοτικὴ ὀδηγία ἀφορᾶ τὶς ταυτότητες γιὰ λόγους μετακίνησης ἐκτὸς τῆς χώρας διαμονῆς, καὶ δὲν ὑποχρεώνει τὰ κράτη μέλη νὰ ἐπιβάλλουν στοὺς πολίτες τὴν κατοχὴ ταυτότητας. Ἐξάλλου, πολλὰ κράτη μέλη τῆς Ε.Ε δὲν ὑποχρεώνουν τοὺς πολίτες τους νὰ ἔχουν ταυτότητα ἐντὸς τῆς ἐπικράτειάς τους, παρὰ μόνο ὡς ταξιδιωτικὸ ἔγγραφο σὲ περίπτωση ποὺ θέλουν νὰ ταξιδέψουν ἐκτὸς χώρας. Ἐνδεικτικά ἡ Δανία, ἡ Ἰρλανδία, ἡ Φινλανδία, ἡ Αὐστρία, ἡ Σουηδία, ἡ Ἰσλανδία, ἡ Νορβηγία καὶ τὸ Λιχτενστάιν δὲν ὑποχρεώνουν τοὺς πολίτες τους νὰ ἐκδόσουν ταυτότητα.

Ἡ αὐταρχικὴ κυβέρνηση τῆς Ν.Δ., ὅπως ἔπραξε κατὰ τὴν περίοδο τῆς πανδημίας, γιὰ ἀκόμη μία φορὰ πασχίζει νὰ ἀποδείξει στὴν Εὐρώπη ὅτι ἡ Ἑλλάδα εἶναι τὸ πιὸ πιστό σκυλί της. Ὅταν οἱ προηγμένες χῶρες τοῦ Δυτικοῦ κόσμου σταδιακὰ καταργοῦν τὶς ταυτότητες ἀντικαθιστώντας τες μὲ ἔναλλακτικὲς μορφὲς ταυτοποίησης (e-certificate), ὁ πρωθυπουργὸς ἀποφάσισε νὰ ξοδέψουμε ἐκατομμύρια γιὰ ταυτότητες χωρὶς νὰ ὑπάρχει ΚΑΝΕΝΑΣ λόγος ἐν ἔτει 2023.

Παραβλέποντας τὴν κατασπατάληση τοῦ δημόσιου χρήματος ποὺ συνηθίζει νὰ κάνει ἡ οἱκογένεια Μητσοτάκη (δὲν ξεχνᾶμε τὸν «Μεγάλο Περίπατο», μιᾶς ποὺ πλησιάζουν καὶ οἱ δημοτικὲς ἐκλογές), ἂς δοῦμε λίγο τὰ τεχνικὰ χαρακτηριστικὰ τῶν νέων ταυτοτήτων:

Ὁ κύριος λόγος ἀλλαγῆς τῶν ταυτοτήτων (ἢ τουλάχιστον ὁ λόγος ποὺ ἐπικαλείται ἐπισήμως ἡ κυβέρνηση) εἶναι ἡ συμμόρφωση μὲ τὴν κοινοτικὴ ὀδηγία ποὺ ἀφορὰ τὴν ἀναγνώριση τῶν ταυτοτήτων ὡς ταξιδιωτικὰ ἔγγραφα ἐντὸς Εὑρωπαϊκῆς Ἐνώσεως. Ὁπότε τὰ standards ἀκολουθοῦν τὶς ἀπαιτήσεις τῆς I.C.A.O. (International Civil Aviation Organisation) ὅπως ἡ ἀσφαλὴς ἐλασματοποίηση, ἡ μελάνη μεταβαλλόμενης χρώσης, τὸ μικροκείμενο, τὰ ὑδατογραφήματα, οἱ εἰκόνες ποὺ φαίνονται μόνο μὲ ὑπεριώδη ἀκτινοβολία (δευτερεύουσα εἰκόνα προσώπου τοῦ ἰδιοκτήτη, φθορίζουσες ἶνες ἀσφαλείας κτλ.), ἡ ἀνυψωμένη (σκάλισμα) ἐκτύπωση, ἡ μηχανικῶς ἀναγνώσιμη ζώνη καὶ τὸ τσὶπ ἀποθήκευσης βιομετρικῶν στοιχείων, ὅτι δηλαδὴ προβλέπεται καὶ γιὰ τὰ διαβατήρια.

Βέβαια, ὁ κανονισμὸς (ΕΕ) 2019/1157 στὸ ἄρθρο 5 δὲν ὑποχρεώνει τὰ κράτη-μέλη νὰ χρησιμοποιοῦν ὅλες τὶς παραπάνω προδιαγραφὲς ποὺ ὀρίζει ἡ I.C.A.O., ἀλλὰ ἀρκεῖ ἀπλῶς ἡ προσθήκη μηχανικῶς ἀναγνώσιμης ζώνης (MRZ) στὸ ἔγγραφο ταυτοποίησης. Ἀλλὰ ὅπως εἴπαμε: ὁ Μητσοτάκης θέλει νὰ δείξει πόσο πιστὸ σκυλί εἶναι, καὶ ἐπὶ τῇ εὐκαιρία νὰ κάνει καὶ ἕνα δωράκι στὴν ἐταιρεία ποὺ θὰ πάρει τὸ ἔργο μὲ ἀπευθείας ἀνάθεση.

Ὅσον ἀφορᾶ τώρα τὶς πληροφορίες ποὺ θὰ φέρει τὸ τσίπ, τὰ πράγματα δὲν εἶναι τόσο ἀθώα ὅσο προσπαθεῖ νὰ μᾶς πείσει ἡ κυβέρνηση. Τὰ βιομετρικὰ στοιχεία ποὺ θὰ ἔχει ἀποθηκευμένα σὲ ψηφιακὴ μορφή, θὰ μποροῦν νὰ χρησιμοποιηθοῦν γιὰ ταυτοποίηση χωρὶς τὴν ἔκριση τοῦ κατόχου. Μὲ τὴν πρόοδο τῆς τεχνητῆς νοημοσύνης ἡ ἀναγνώριση προσώπου μπορεῖ νὰ γίνει εὔκολα ἀπὸ τὶς κρατικὲς κάμερες τῆς ΕΛ.ΑΣ., καὶ ἔχοντας στὴν βάση δεδομένων πρόσφατες φωτογραφίες τῶν κατόχων ταυτότητας, εἶναι βούτυρο στὸ ψωμὶ τῆς ἐκάστοτε αὐταρχικῆς κυβερνήσεως. Δὲν μιλάμε ἀπλῶς γιὰ δαχτυλικὸ ἀποτύπωμα ποὺ θέλει κάποια διαδικασία ὥστε νὰ συλλεχθεῖ (καὶ μόνο κατὰ τὴν διερεύνηση ἐγκληματικῶν πράξεων), ἀλλὰ μὲ τὴν πρόσφατη φωτογραφία ὑψηλῆς ἀνάλυσης θὰ εἶναι ἐφικτὸς ὁ ἐντοπισμὸς ὁποιουδήποτε πολίτη ἀνὰ πάσα στιγμή. Ὅντως, τὸ συγκεκριμένο τσὶπ δὲν ἔχει τὴ δυνατότητα γεωεντοπισμοῦ, ἀλλὰ ἡ τεχνολογία σήμερα ἐπιτρέπει τὴν παρακολούθηση μέσω face recognition Α.Ι.. Γι αὐτὸ ἐξάλλου οἱ φωτογραφίες θὰ παίρνονται στὰ κατὰ τόπους ἀστυνομικὰ τμήματα καὶ ὄχι σὲ φωτογραφεία ὅπως συνέβαινε μέχρι τώρα.

Μὲ τὸ face recognition τῶν πολιτῶν θὰ μπορεῖ νὰ καταγραφεῖ ἡ κοινωνικὴ συμπεριφορά, οἱ συνήθειες, καὶ ὁτιδήποτε ἄλλο θέλει ἡ κυβέρνηση νὰ μετρήσει στὸ μέλλον προκειμένου νὰ συγκεντρώσει τὰ ποιοτικὰ χαρακτηριστικὰ ποὺ τὴν ἐνδιαφέρουν. Δεδομένου ὅτι ἡ συγκεκριμένη κυβέρνηση μιμήθηκε μὲ τὸ παραπάνω τὶς σοσιαλιστικὲς πρακτικὲς τῆς Κίνας κατὰ τὴν περίοδο τῆς πανδημίας, εἶναι δικαιολογημένες οἱ ὅποιες ἐπιφυλάξεις ἔχουν συμπολίτες μας σχετικὰ μὲ τὴν ἀσφάλεια τῶν προσωπικῶν τους δεδομένων. Καὶ λαμβάνοντας ὑπόψιν ὅτι στὴν ψηφιακὴ ἐποχὴ ἡ χρήση ταυτοτήτων σὲ φυσικὴ μορφὴ εἶναι πλέον ἀχρείαστη, κοστόβορα, ἀντι-οἰκολογικὴ καὶ ὀπισθοδρομική, ἡ ὑποχρεωτικότητα γιὰ ὅσους δὲν ταξιδεύουν δημιουργεῖ μόνο ἐρωτήματα.

Ὁ γράφων εἶναι πιστοποιημένος ἀπὸ τὴν Microsoft Α.Ι. Engineer (ΑΙ-102) καὶ ἐκφράζει τὶς ἀνησυχίες του σχετικὰ μὲ τὴν τεχνολογία ποὺ φέρουν οἱ νέες ταυτότητες. Δὲν ἐκφράζει ἀπαραίτητα τὶς ἀπόψεις τοῦ κόμματος.

 



Τσίκας Δημήτριος 

A.I. Engineer - Cloud Solutions in Small & Medium Businesses
Specialist in Public Administration and Security of the Small States.




πηγή:  www.elkosmos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου