Τετάρτη 26 Ιουνίου 2019

Ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας: Η σύγχρονη εκδοχή.


Ο γνωστός μύθος του Αισώπου έχει δύο εκδοχές, την παλαιά και τη σύγχρονη.

Παλαιά εκδοχή: Ο μέρμηγκας δουλεύει σκληρά μέσα στη ζέστη όλο το καλοκαίρι, κτίζοντας το σπίτι του και μαζεύοντας προμήθειες για τον χειμώνα. Ο τζίτζικας τον θεωρεί βλάκα που δουλεύει τόσο σκληρά ενώ ο ίδιος παίζει κιθάρα και τραγουδάει.
Μόλις μπαίνει ο χειμώνας, ο μέρμηγκας είναι χορτάτος στη ζεστασιά του σπιτιού του, ενώ ο τζίτζικας πεθαίνει από την πείνα και το κρύο.
Συμπέρασμα: Να είστε προνοητικοί!
Σύγχρονη εκδοχή: Ο μέρμηγκας δουλεύει σκληρά μέσα στη ζέστη όλο το καλοκαίρι, κτίζοντας το σπίτι του και μαζεύοντας προμήθειες για τον χειμώνα. Ο τζίτζικας τον θεωρεί βλάκα που δουλεύει τόσο σκληρά ενώ ο ίδιος παίζει κιθάρα και τραγουδάει.
Μόλις μπαίνει ο χειμώνας, ο τζίτζικας δίνει συνέντευξη Τύπου και απαιτεί να μάθει γιατί επιτρέπεται ο μέρμηγκας να είναι χορτάτος στη ζεστασιά του σπιτιού του όταν άλλοι πεινούν και κρυώνουν. Η «Αυγή» και ο «Ριζοσπάστης» δημοσιεύουν φωτογραφίες του νηστικού τζίτζικα να τρέμει από το κρύο, ενώ ο μέρμηγκας απολαμβάνει ένα λουκούλλειο γεύμα μπροστά στο τζάκι. Εικόνες ακραίας κοινωνικής ανισότητας αναπαράγονται σε ειδική εκπομπή της ΕΡΤ. Ο ΣΥΡΙΖΑ οργανώνει ανοικτή πολιτική συγκέντρωση με σύνθημα «Προχωράμε. Αλληλεγγύη - Δημοκρατία - Κοινωνική Δικαιοσύνη», και κεντρικό ομιλητή τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα. Ο τζίτζικας στέλνει χαιρετισμό μέσω skype, ζητώντας να τερματιστεί η ανθρωπιστική κρίση.
Η κατακραυγή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι έντονη. Πώς είναι δυνατόν μία ανεπτυγμένη χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης να επιτρέπει στον τζίτζικα να υποφέρει τόσο; Τα μέλη του ΠΑΜΕ οργανώνουν διαδήλωση μπροστά στο σπίτι του μέρμηγκα, όπου τηλεοπτικά συνεργεία τους παρουσιάζουν να τραγουδούν «θα γυρίσει ο τροχός, θα χορτάσει κι ο φτωχός» και να αναρτούν πανό με συνθήματα κατά της Ε.Ε. και της πλουτοκρατίας: «Του λαού δυνάστες, κλέφτες και ληστές, τρόικα, κυβέρνηση και καπιταλιστές», «Οχι στα χαράτσια και τη φοροληστεία, την κρίση να πληρώσει η πλουτοκρατία».
Μέλη του «Ρουβίκωνα», μαζί με την αναρχική συλλογικότητα «Συνέλευση Αναρχικών - Κομμουνιστών για την Ταξική Αντεπίθεση» πετούν κόκκινες μπογιές στο σπίτι του μέρμηγκα και φέιγ βολάν με συνθήματα αλληλεγγύης προς τον τζίτζικα. Η αστυνομία προσάγει πέντε άτομα τα οποία στη συνέχεια αφήνονται ελεύθερα επειδή δεν προέκυψαν στοιχεία εις βάρος τους.
O Ευκλείδης Τσακαλώτος δίνει συνέντευξη στην ΕΡΤ, στην οποία δηλώνει ότι ο μέρμηγκας πλούτισε εις βάρος του τζίτζικα και εισηγείται διπλασιασμό του φόρου εισοδήματος για να ενισχυθεί η «δίκαιη ανάπτυξη» με τη διανομή κοινωνικού μερίσματος στα λαϊκά στρώματα. Η κυβέρνηση καταθέτει νομοσχέδιο για αναδρομική αύξηση του φόρου εισοδήματος, που υπερψηφίζεται από τη Βουλή. Συγχρόνως διπλασιάζει τον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ, εξαιρώντας τις λαϊκές περιοχές και τα νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.067 κατοίκων, στο πλαίσιο της αντιπαράθεσης των «πολλών» με τις «ελίτ». Ο μέρμηγκας δεν έχει τα χρήματα για να πληρώσει τους επιπλέον φόρους και το σπίτι του κατάσχεται από το κράτος.
Ταυτόχρονα η τράπεζα βάζει σε πλειστηριασμό το σπίτι του τζίτζικα. Ο Παναγιώτης Λαφαζάνης και η Ζωή Κωνσταντοπούλου εμφανίζονται έξω από το σπίτι του τζίτζικα να φωνάζουν «κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη».
Ο τζίτζικας προσλαμβάνεται στην Πυροσβεστική Υπηρεσία με «κοινωνικά κριτήρια». Ο μέρμηγκας έχει φύγει στο εξωτερικό αναζητώντας κράτος δικαίου και αξιοκρατικό περιβάλλον. Η ιστορία τελειώνει καθώς βλέπουμε τον τζίτζικα να τρώει τα τελευταία απομεινάρια του φαγητού του μέρμηγκα, στο σπίτι που του παραχώρησε το κράτος. Το σπίτι έχει αρχίσει να καταρρέει λόγω έλλειψης συντήρησης. Μερικούς μήνες αργότερα, ο τζίτζικας βρίσκεται νεκρός από ναρκωτικά στο Πεδίον του Αρεως.
Συμπέρασμα: Ψηφίστε υπεύθυνα!


* Η κ. Μιράντα Ξαφά είναι μέλος του επιστημονικού συμβουλίου του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦΙΜ).

Τρίτη 4 Ιουνίου 2019

Τα μούσμουλα της οργής (και της παρανομίας)-

 Γράφει ο Θάνος Τζήμερος



Έχουμε μια μουσμουλιά στον κήπο, που φέτος ήταν κατάφορτη. Αψέκαστη, χωρίς καν λίπασμα, ό,τι καταφέρνει μόνη της – ο ορισμός του βιολογικού. Μαζέψαμε με τον γιο μου, τον Αχιλλέα (4,5 ετών) ένα καλάθι. Αλλά δεν μπορείς να τα φας όλα και δεν κρατάν και πολύ. Τα μούσμουλα μαυρίζουν γρήγορα. Οπότε, επειδή πρόσφατα απέκτησε κουμπαρά και αρχίζει να εξοικειώνεται με τη διαχείριση χρημάτων, σκέφτηκα πως θα ήταν μια καλή εισαγωγή στην έννοια της παραγωγής και του εσόδου που αποκτάς από αυτή, το να μπορούσε να πουλήσει 3-4 κιλά μούσμουλα στον (φίλο) μανάβη της γειτονιάς. Και έψαξα για το πώς θα μπορούσε να το κάνει αυτό νόμιμα.

Κατ΄αρχάς θα έπρεπε να βγάλει ΑΦΜ. Πράγμα που σημαίνει ότι θα πηγαίναμε μαζί στην εφορία και θα συμπληρώναμε τα έντυπα Μ1 «ΔΗΛΩΣΗ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΑΦΜ» και Μ7 «ΔΗΛΩΣΗ ΣΧΕΣΕΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΥ» ώστε να δηλωθεί η σχέση του «Ασκούντος Γονική Μέριμνα» για τον ανήλικο. Επειδή δεν έχει ταυτότητα, θα είχαμε και ένα πιστοποιητικό γέννησης. Θα καταθέταμε αυτά τα χαρτιά, και η εφορία θα του έδινε ΑΦΜ. Αμέσως, αν ήμασταν τυχεροί, σε κάποιες μέρες, αν πέφταμε σε “πολλή δουλειά”.


Μετά θα έπρεπε να δηλωθεί ως αγρότης. Υπάρχουν δύο τύποι αγροτών: οι κανονικοί και οι “ειδικού καθεστώτος”. Ως ειδικού καθεστώτος θεωρούνται οι αγρότες που έχουν συνολικές ετήσιες πωλήσεις κάτω από 15.000 ευρώ και επιδοτήσεις κάτω από 5.000 ευρώ.

Θα έπρεπε λοιπόν ο Αχιλλέας να εγγραφεί στο Μητρώο TAXIS αγροτών και να πάμε ξανά στην εφορία για να συμπληρώσουμε το έντυπο Μ0, μαζί με αίτηση ένταξης στο «ειδικό καθεστώς». Το έντυπο Μ0 όμως ζητάει μισθωτήριο συμβόλαιο για τη μουσμουλιά ή συμφωνητικό δωρεάν παραχώρησης. Άρα θα πρέπει προηγουμένως να κάνω εγώ με τον Αχιλλέα ένα συμφωνητικό δωρεάν παραχώρησης. Σύμφωνα με τη “λογική” του ελληνικού κράτους, όταν κάποιος παραχωρεί κάτι δωρεάν έχει… τεκμαρτό εισόδημα! Και μάλιστα όχι ευκαταφρόνητο: το 3% της αξίας του ακινήτου ετησίως. Αν δηλαδή δώσεις στο παιδί σου ένα διαμέρισμα αντικειμενικής αξίας 300.000 ευρώ να μένει, ο ληστής που ονομάζεται κράτος σε φορολογεί για εισόδημα 9000 ευρώ. Γιατί; Γιατί έτσι! Πώς θα συντηρήσουμε τους κομματικούς στρατούς που διορίσαμε; Όμως, ποια είναι η αντικειμενική αξία της μουσμουλιάς και ποιο το τεκμαρτό που προκύπτει; Ψάχνοντας λίγο περισσότερο τις σχετικές εγκυκλίους διαπίστωσα ότι μάλλον το γλυτώνουμε. “Δεν υπολογίζεται τεκμαρτό εισόδημα από δωρεάν παραχώρηση προς ανιόντες, κατιόντες και συζύγους, αγροτικών εκτάσεων που χρησιμοποιούνται για την άσκηση της ατομικής αγροτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας.” Όμως, αυτή η απαλλαγή αφορά αγρότες κανονικού ή ειδικού καθεστώτος; Δεν διευκρινίζεται από τη νομοθεσία. Αν ελπίσουμε ότι ο έφορος που θα εξετάσει την υπόθεση θα θεωρήσει ότι καλύπτει και τις δύο περιπτώσεις.

Θα μου πεις “και γιατί πρέπει να τρέχεις με το παιδί στις εφορίες και δεν τα πουλάς εσύ τα μούσμουλα με το δικό σου ΑΦΜ;” Διότι πρέπει να ενταχθώ κι εγώ στο Μητρώο Αγροτών και μάλιστα… κανονικού καθεστώτος! Ο νόμος λέει ότι αν έχεις εισοδήματα από άλλη επαγγελματική δραστηριότητα δεν μπορείς να είσαι αγρότης ειδικού καθεστώτος! Αν έχεις δηλαδή ένα επάγγελμα στην πόλη κι ένα χωράφι στο χωριό με ελιές, δεν μπορείς νόμιμα να πουλήσεις λάδι. Θα πρέπει να διακόψεις την άλλη σου επαγγελματική δραστηριότητα για να θεωρηθείς ειδικού καθεστώτος. Αν θες να τη διατηρήσεις, θα γίνεις κανονικός αγρότης, αλλά δεν είμαι τόσο σαδιστής να περιγράψω με λεπτομέρειες ποια γραφειοκρατικά βήματα απαιτεί. Κι αυτά για συμβατική καλλιέργεια. Για βιολογική, το κείμενο θα ξεπερνούσε τις 2000 λέξεις και τόσο μεγάλα άρθρα δεν διαβάζονται καθόλου.

Αφού λοιπόν γίνουν όλα αυτά θα μπορούσαμε να πάμε νόμιμα στον μανάβη και να πουλήσουμε μερικά κιλά μούσμουλα. Επειδή όμως μέχρι τότε τα μούσμουλα θα σάπιζαν, κάναμε αυτό που κάνουν όλοι στην Ελλάδα: τα πουλήσαμε μαύρα. Ο μανάβης τα ζύγισε, έδωσε στον Αχιλλέα 5 ευρώ, και πήρε μια σακούλα βιολογικά γλυκύτατα μούσμουλα τα οποία ο τυχερός αγοραστής θα αγοράσει ως συμβατικής καλλιέργειας μαζί με τα υπόλοιπα του πάγκου. Έτσι εκπαιδεύθηκε και ο Αχιλλέας στο πώς γίνονται δουλειές στην Ελλάδα: παράνομα. Διότι αλλιώς δεν γίνονται. Ελπίζω, αλλά δεν το βλέπω πιθανό, μέχρι να αποκτήσει κανονική επαγγελματική δραστηριότητα να έχουμε γίνει ένα σοβαρό κράτος.

Υ.Γ. Κι επειδή κάποιοι θα ρωτήσουν “και πώς προτείνεις να γίνονται όλα αυτά;”, η απάντηση είναι πάγια:

1. Με τη γέννησή του, κάθε άνθρωπος να αποκτάει αυτομάτως έναν αριθμό, σαν τον SSN (Social Security number) των ΗΠΑ, που θα είναι ταυτόχρονα και ΑΦΜ και αριθμός ταυτότητας και ΑΜΚΑ και τα πάντα. Ένας αριθμός για όλες τις χρήσεις, εφ’ όρου ζωής.

2. Θα μπορείς να πουλάς οτιδήποτε σε οποιονδήποτε, απλώς κόβοντας μια απόδειξη σε οποιοδήποτε χαρτί με τον ΑΦΜ και την υπογραφή σου, χωρίς κανένα άλλο αλισβερίσι με την εφορία.

3. Το κίνητρο για να μην γίνονται μαύρες συναλλαγές θα είναι να αναγνωρίζονται όλα τα έξοδα και να εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα ΚΑΙ σε νομικά ΚΑΙ σε φυσικά πρόσωπα. Ο ΦΠΑ να είναι 15% για προϊόντα και υπηρεσίες και να υπάρχει κι ένας χαμηλός συντελεστής 9% για είδη πρώτης ανάγκης.

4. Η φορολογία να είναι γραμμική (flat tax) 12% για κάθε επαγγελματική δραστηριότητα, χωρίς καμμία ειδική κατηγορία και καμμία εξαίρεση.

5. Στη φορολογική σου δήλωση, που θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά, θα κατηγοριοποιείς τις πηγές των εισοδημάτων, για στατιστική χρήση και μόνο.

6. Όλες οι συναλλαγές με το κράτος θα γίνονται ηλεκτρονικά, με τη χρήση του SSN που θα λειτουργεί και ως ηλεκτρονική υπογραφή. Δεν θα χρειάζεται να υποβάλεις κανένα πιστοποιητικό στο κράτος, διότι ΟΛΑ τα χαρτιά σου θα βρίσκονται σε ηλεκτρονική μορφή σε ηλεκτρονική βάση κρατικών δεδομένων, που θα είναι προσβάσιμη σε κάθε κρατική υπηρεσία.

Αυτό είναι πραγματική μεταρρύθμιση. Όλα τα άλλα είναι ασπιρίνες για τον καρκίνο.



Δημοσιεύτηκε στις 4 Ιουνίου 2019  στο www.thepresident.gr

Δευτέρα 15 Απριλίου 2019

Ἰδιωτικοποιῆστε τὰ μνημεία πρὶν τὰ κάψει ἡ κρατικὴ ἀνικανότητα.


notre_damme_main4

Κατὰ τὸ προηγούμενο χρονικὸ διάστημα ἡ Γαλλικὴ ἀστυνομία προχώρησε σὲ συλλήψεις ἰσλαμιστῶν ποὺ σχεδίαζαν νὰ κάψουν τὸ ναὸ τῆς Παναγίας τῶν Παρισίων. Αὐτὸ ποὺ δὲν κατάφεραν νὰ πραγματοποιήσουν οἱ τζιχαντιστές, τὸ κατάφερε τὸ κράτος τοῦ Μακρόν.

Κάθε χρόνο δαπανώνται τεράστια ποσὰ ἀπὸ τὰ κράτη γιὰ τὴν συντήρηση τῶν μνημείων καὶ τῶν ἔργων τέχνης. Τὰ ποσὰ αὐτά, ὅπως ἄλλωστε καὶ κάθε κρατικὴ δαπάνη, εἶναι πολὺ ὑψηλότερα ἀπὸ τὸ πραγματικὸ κόστος τοῦ ἔργου καὶ τὸ ἀποτέλεσμα πολὺ κατώτερο τοῦ ἀναμενομένου.

Τὴν ἴδια στιγμὴ οἱ ἰδιωτικὲς συλλογὲς ποινικοποιούνται μέσω τῶν αὐστηρῶν νόμων ἐναντίον τῆς ἀρχαιοκαπηλείας. Ἄνθρωποι ποὺ μὲ μεράκι καὶ ἀγάπη γιὰ τὴν τέχνη καὶ τὸν πολιτισμό ξοδεύουν προσωπικὸ χρόνο καὶ χρήμα γιὰ τὴν συντήρηση τῶν συλλογῶν τους, ἀναγκάζονται νὰ κρύβουν τὸν θυσαυρό τους διότι ἀντιμετωπίζονται ὡς ἐγκληματίες ἀπὸ τὸ κράτος. Καὶ ἐνῷ ὁ πραγματικὸς ἐγκληματίας εἶναι τὸ κράτος ποὺ εὐθύνεται γιὰ τὴν ἐλλειπὴ φύλαξη καὶ τὴν καταστροφὴ τῶν ἀρχαιοτήτων, γιἀ τοὺς δημοκράτες θεωρείται λογικὸ καὶ ἀδιαπραγμάτευτο τὰ μνημεία καὶ οἱ ἀρχαιότητες νὰ ἀνήκουν στὰ κράτη.

Οἱ συλλέκτες ἀρχαιοτήτων μὲ κίνδυνο τῆς ζωῆς τους δαπανοῦν χρήματα γιὰ τὴν διαφύλαξη αὐτοῦ ποὺ τὰ κράτη καταστρέφουν λόγω ἀνικανότητας. Ἂν γιὰ τὸ χόμπι τους ῥισκάρουν τόσα πολλά, μπορεῖ νὰ φανταστεῖ κανεῖς τὶ θὰ μπορούσαν νὰ θυσιάσουν αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι γιὰ τὴν παγκόσμια πολιτιστικὴ κληρονομιά.

Δὲν εἶναι δύσκολο λοιπὸν νὰ φανταστοῦμε τὴν τύχη ὅλων τῶν μνημείων, ἀρχαιοτήτων, κτιρίων καὶ ἔργων τέχνης ἂν περνούσαν σὲ χέρια ἰδιωτῶν: Θὰ συντηρούνταν καλύτερα, θὰ προστατεύονταν καλύτερα, θὰ ἐκτίθεντο καλύτερα, καὶ ὅλα αὐτὰ μὲ κόστος ποὺ θὰ ἐπιβάρυνε τοὺς ἰδῶτες καὶ ὄχι τὸν φορολογούμενο.

Ἂν θέλουμε νὰ ἀποφύγουμε στὸ μέλλον πολιτιστικὲς καταστροφὲς σὰν καὶ αὐτὴν τῆς Παναγίας τῶν Παρισίων, ἡ λύση εἶναι μία: Ἄμεση ἰδιωτικοποίηση τῶν πολιτιστικῶν μνημείων καὶ ἀρχαιοτήτων.

Πέμπτη 11 Απριλίου 2019

Tα νησιά Κέιμαν αποτελούν παράδειγμα αρμονίας και ευημερίας



του Daniel J. Mitchel

Απόδοση: Μιχάλης Γκουντής και Ευθύμης Μαραμής

Εισαγωγή

Αυτή τη στιγμή βρίσκομαι στα νησιά Cayman, ένα από τα αγαπημένα μου μέρη επειδή – όπως οι Βερμούδες, το Μονακό, το Βανουάτου, η Αντίγκουα και η Μπαρμπούντα και μερικά άλλα τυχερά μέρη στον κόσμο – δεν έχει φόρο εισοδήματος.

Τα στοιχεία

Με τον κίνδυνο να επαναλαμβάνω το προφανές, η απουσία φόρου εισοδήματος βοήθησε να ευημερήσουν πολύ οι Νήσοι Κέιμαν, ως 14ος-πλουσιότερος τόπος στον κόσμο σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας για την κατά κεφαλήν οικονομική παραγωγή (10η κορυφαία στον κόσμο, αν αποκλείσετε τις πλούσιες σε πετρέλαιο περιφέρειες).

Αυτό δεν σημαίνει, παρεμπιπτόντως, ότι η οικονομική πολιτική είναι τέλεια στις Νήσους Κέιμαν. Υπάρχει υπερβολικά μεγάλη και υπερβολικά αντισταθμισμένη κυβερνητική γραφειοκρατία. Πράγματι, η χρηματοδότηση της δημόσιας διοίκησης καθίσταται ένα τέτοιο βάρος που οι Νήσοι Κέιμαν σχεδόν έλαβαν απόφαση αυτοκτονίας για την επιβολή φόρου εισοδήματος νωρίτερα αυτή τη δεκαετία.
Και η απουσία φόρου εισοδήματος δεν σημαίνει απουσία φόρων. Ορίστε ένα γράφημα από μια έκθεση του 2010 για τις δημοσιονομικές προκλήσεις της περιφέρειας. Ναι, η φορολογική επιβάρυνση είναι χαμηλή σε σύγκριση με πολλά έθνη, αλλά η κυβέρνηση πάντως συγκεντρώνει πολλά έσοδα από εισαγωγικούς δασμούς, τέλη χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και τουρισμό.

Δεν είναι όλα τα είδη φόρων το ίδιο

Αλλά το βασικό πράγμα που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι δεν είναι όλοι οι φόροι ίσοι. Ορισμένες εισφορές επιβάλλουν πολύ περισσότερη ζημιά από άλλες.
Ο Richard Rahn, συνάδελφος του συντακτικού συμβουλίου της Cayman Financial Review, εξήγησε αυτή τη διαπίστωση πριν από μερικά χρόνια σε μια στήλη στους Washington Times.
«Τα Κέιμαν ευημερούν […] Οι επικριτές των Κέιμαν και άλλων υπεράκτιων οικονομικών κέντρων τα αποκαλούν «φορολογικούς παραδείσους», αγνοώντας το γεγονός πως έχουν φόρους, ιδιαίτερα για την κατανάλωση – που είναι καλή φορολογική πολιτική – και όχι για την παραγωγική εργασία και το κεφάλαιο – που είναι κακή φορολογική πολιτική. Οι κρατιστικοί πολιτικοί φορείς στις περιφέρειες υψηλού φόρου δεν θα παραδεχτούν ότι οι άνθρωποι δεν εργάζονται, αποταμιεύουν και επενδύουν εάν πρόκειται να επιβαρυνθούν υπερβολικά και να τύχουν εκμετάλλευσης από τις κυβερνήσεις τους».

Ειρήνη ανάμεσα στους ανθρώπους

Και αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι τα νησιά Κέιμαν αποτελούν πρότυπο για τη διαφυλετική ειρήνη. Υπάρχουν άνθρωποι από 135 έθνη και η κατηγορία «μεικτή» είναι η μεγαλύτερη φυλετική κατηγορία.
Ακολουθούν μερικά αποσπάσματα από μια στήλη που δημοσιεύτηκε από το Forbes σχετικά με την προοδευτική κοινωνική δομή των νησιών Κέιμαν.
«Κάποιος πρόσφατα μου είπε «Τα νησιά των Κέιμαν είναι απλώς ένα γραμματοκιβώτιο.» Άρχισα να αναρωτιέμαι, αν αυτό ήταν δίκαιο. Τα νησιά του Κέιμαν είναι ένα πραγματικό μέρος, όπου ζουν άνθρωποι. Και δεν είναι όλοι δικηγόροι και λογιστές […] ένα μεγάλο ατού για τα Κέιμαν. […] Ο κ. Leung, βρίσκει τα νησιά Κέιμαν εντελώς απαλλαγμένα από ρατσισμό. Οι πειρατές, οι πρόσφυγες, οι ναυαγοί και οι σκλάβοι ενδέχεται να μην φαίνονται να είναι το καλύτερο υλικό για να ξεκινήσει κάποια χώρα σε μερικούς, αλλά είναι σαφές ότι υπάρχει μια ανοδική πορεία».

Κλείνοντας

Θα κλείσω σημειώνοντας ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα στον παράδεισο.
Τα νησιά Κέιμαν αντιμετωπίζουν αμείλικτη πίεση από τις διεθνείς γραφειοκρατίες και τα έθνη με υψηλή φορολογία. Υπάρχει πολλή δυσαρέσκεια επειδή η περιφέρεια είναι τόσο επιτυχημένη.
Τα Νησιά Κέιμαν δεν θα εκφοβιστούν από χώρες που δεν μπορούν να ανταγωνιστούν με αυτή την περιφέρεια επί ίσοις όροις, δήλωσε ο πρόεδρος Alden McLaughlin στο ακροατήριο […] Είπε ότι παρά τη συνεργασία της κυβέρνησης των Κέιμαν με τα διεθνή πρότυπα, η Ολλανδία και άλλες χώρες ανησυχούν περισσότερο για τον μηδενικό φορολογικό συντελεστή εδώ. […] «Αλλά δεν θα πέσουμε θύματα εκφοβισμού από όσους ζηλεύουν την επιτυχία μας, που φθονούν τις φορολογικές μας πολιτικές και αδυνατούν να ανταγωνιστούν μαζί μας επί ίσοις όροις», δήλωσε ο McLaughlin.

Αυτό που κάνει αυτές τις επιθέσεις τόσο ειρωνικές και άδικεςείναι ότι οι Νήσοι Κέιμαν έχουν πραγματικά πολύ πιο αυστηρά πρότυπα από τα «ον-σορ» έθνη, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Εφόσον ξεκίνησα αυτό το άρθρο εξετάζοντας τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας για τα πιο ευημερούντα κράτη, ας τελειώσουμε με την ανάγνωση των αριθμών του ΟΗΕ.

Χμμμ, πολλοί αποκαλούμενοι φορολογικοί παράδεισοιβρίσκονται σε αυτόν τον κατάλογο. Αναρωτιέμαι αν μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα;
Αριστεροί με κατηγορούν για «συναλλαγή με τον εχθρό» για την υποστήριξη μου σε αυτές τις περιφέρειες, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι πρέπει να μιμηθούμε αντί να καταδιώκουμε αυτές τις περιφέρειες χαμηλής φορολογίας.
Υ.Γ.. Η αγάπη μου για τα νησιά Κέιμαν είναι αμοιβαία.
***
Ο Daniel J. Mitchell είναι οικονομολόγος με έδρα την Ουάσινγκτον που ειδικεύεται στη φορολογική πολιτική, ιδιαίτερα στη φορολογική μεταρρύθμιση, στον διεθνή φορολογικό ανταγωνισμό και στο οικονομικό βάρος των κρατικών δαπανών. Εργάζεται επίσης στο συντακτικό συμβούλιο της Cayman Financial Review.
Δημοσιευμένο αρχικά στο International Liberty
Το βρήκαμε εδώ:  https://www.eleytheriagora.gr

Σάββατο 23 Μαρτίου 2019

Οἱ διανοητὲς τῆς ἀριστερᾶς καὶ ἡ αὐτονόμιση ἐδαφῶν τῆς Ἑλληνικῆς ἐπικράτειας.


Στὴν ἐποχὴ ὅπου οἱ ἄνθρωποι μορφώνονται ἀπὸ τὸ wikipedia ἀντὶ τῶν πανεπιστημίων, καὶ ὅλοι δηλώνουν εἰδήμονες ἔχοντας διαβάσει ἀποσπασματικὰ 2-3 ἐξυπνάδες, εἶναι εὔκολο νὰ ἐντυπωσιάσει κανεῖς τὸ πόπολο πετώντας ἀνοησίες. Ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ Μὰρξ μέχρι σήμερα τὰ ἔργα πολιτικῆς φιλοσοφίας καὶ οἱ πολιτικὲς θεωρίες ἔπαψαν νὰ κρίνονται μὲ βάση τὴν πρακτική τους ἐφαρογὴ καὶ πλέον ἀρκεῖ ἕνας ἐπώνυμος ἀμόρφωτος νὰ ἀναφέρει τὸ ὄνομα κάποιου ὑποτιθέμενου «διανοητή».
Αὐτὸ ἔγινε τὴν περασμένη ἐβδομάδα ὅταν ὁ Τσίπρας ἔκανε μία ἀναφορὰ στὴν «ὁλιγαρκὴ ἀφθονία» τῆς θεωρίας τῆς ἀποανάπτυξης τοῦ γνωστοῦ παπαρολόγου Serge Latouche. Μετὰ τὴν ἐπίκληση τοῦ Τσίπρα στὸν Latouche βγῆκαν ὅλοι οἱ παντογνῶστες τοῦ facebook νὰ ἐπιδείξουν τὴν ἡμιμάθειά τους ἀναπαράγοντας ὅ,τι γνώριζαν περὶ αὐτοῦ, δηλαδὴ τὶς ἐπιφανειακὲς πληροφορίες ποὺ πρόλαβαν νὰ Googlάρουν.
Καὶ ἐπειδὴ ἀκόμη καὶ ἡ ἀνάγνωση τοῦ Wikipedia εἶναι δύσκολη γιὰ πολλοὺς ἐκ τῶν συμπολιτῶν μας, οἱ περισσότεροι ἀρκέστηκαν στὸ νὰ γνωρίσουν τὸν Latouche ἀπὸ τὴν τηλεοπτικὴ ἐκπομπὴ ἑνὸς τοπικοῦ καναλιοῦ  τῆς Κρήτης, ὅπου ὁ Latouche ἔδωσε συνέντευξη τὸ 2011. Στὴν συγκεκριμένη τηλεοπτικὴ ἐμφάνιση τοῦ γάλλου παπαρολόγου/φιλοσόφου, αἴσθηση ἔκανε ἡ ἀναφορά του γιὰ αὐτονομία τῆς Κρήτης, κάτι στὸ ὀποῖο ἐπικεντρώθηκαν πολλοὶ ἐκπρόσωποι τῆς ἀντιπολιτεύσεως.
Ἡ ἰδεολογικὴ γύμνια τοῦ αὐτοαποκαλούμενου φιλοσόφου εἶναι ἐμφανὴς σὲ ὁποιονδήποτε κάτσει νὰ μελετήσει σοβαρὰ αὐτὴν τὴν περίπτωση. Οἱ ἐπιρροές του ἀπὸ τὸν Κορνήλιο Καστοριάδη εἶναι ἐμφανεῖς, ὅπως ἐμφανεῖς εἶναι καὶ οἱ σοσιαλιστικές του ἰδεοληψίες. Γιὰ παράδειγμα ἀντιμετωπίζει τὴν Καστοριαδικὴ θεωρία τῆς αὐτονομίας ὡς ἕνα δικαίωμα πρὸς τὴν αὐτοδιάθεση, χωρὶς νὰ ἐξετάζει τοὺς διάφορους κοινωνικοπολιτικούς, ἰδιοσυγκρασιακοὺς καὶ γεωπολιτικοὺς παράγοντες ποὺ συνυπάρχουν. Γιὰ τὸν Latouche (ὅπως καὶ γιὰ τὸν Καστοριάδη) ὁ καθένας (σὲ συλλογικὸ ἐπίπεδο)  ἔχει τὸ ἀναφαίρετο δικαίωμα νὰ ἀσκήσει τὴν αὐτονομία, καὶ θεωρεῖ δεδομένο ὅτι θὰ πετύχει διότι δὲν ὑπάρχουν διαφορὲς ἀνάμεσα στοὺς ἀνθρώπους. Γιὰ τὴν Κρήτη συγκεκριμένα, θεωρεῖ πὼς ἡ αὐτάρκειά της σὲ ἀγροτικὰ προϊόντα εἶναι ἀρκετὴ ὥστε νὰ ἐπιτύχει αὐτοδιάθεση χωρὶς προβλήματα.
Προφανῶς γιὰ τὸν Latouche οἱ Μαορὶ τῆς Νέας Ζηλανδίας εἶχαν ἕνα ἐπιτυχημένο οἰκονομικὸ μοντέλο τὸ ὁποῖο κατέστρεψαν οἱ κακοὶ ἰμπεριαλιστὲς Εὐρωπαίοι. Διότι γιὰ τοὺς ἰδεοληπτικοὺς κομμουνιστὲς ὅπως ὁ Καστοριάδης καὶ ὁ Latouche, πάντα κάποιος ἐξωτερικὸς σατανικὸς παράγοντας φταίει γιὰ τὴν ἐπαναλαμβανόμενη ἀποτυχία τῶν μαρξιστικῶν ἰδεῶν τους, καὶ πρὸς Θεοῦ σὲ καμία περίπτωση οἱ βλακῶδεις ἀντιλήψεις των...
Ἡ ἐν Ἑλλάδι ἀριστερά, μετὰ τὴν ὑπερπαραγωγὴ τῆς Βαρουφακικῆς δημιουργικῆς ἀσάφειας, βρῆκε ἄλλη σαχλαμάρα νὰ στηρίξει τὶς ἠλίθιες ἰδέες της. Διότι ἡ ἀριστερὰ ποὺ σιχαίνεται τὴν ἀριστεία, δίνει τὸ δικαίωμα στὸν κάθε καημένο νὰ γίνει φιλόσοφος.
Ὅσον ἀφορᾶ τὸ ζἠτημα τῆς αὐτονομήσεως τῆς Κρήτης ὑπὸ τὸ πρίσμα τῶν Small States Studies, εἶναι ἀδύνατη γιὰ λόγους ἰδιοσυγκρασίας. Οἱ Κρῆτες ἔχουν ἀναπτύξει ἕναν πελατειακὸ τρόπο πολιτικῆς σκέψης ποὺ τοὺς καθιστᾶ ἀνίκανους πρὸς αὐτοδιάθεση. Διότι χωρὶς ἕνα ΠΑΣΟΚ ἢ ΣΥΡΙΖΑ νὰ βολεύει τὸ παιδὶ τοῦ μέσου Κρητικοῦ στὸ δημόσιο, πῶς θά ἐπιβιώσουν; Ὁ σοσιαλιστικὸς τρόπος σκέψεως ποὺ ἀνἐκαθεν εἶχαν οἱ Κρητικοί, λειτουργεῖ μόνο ἐντὸς ἑνὸς μεγάλου δυσκίνητου κράτους καὶ μίας ἐπιδοματικῆς πολιτικῆς.
Ἂν ὑπάρχει κάποια περιοχὴ στὴν Ἑλλάδα ποὺ θὰ μποροῦσε νὰ προοδεύσει ἀκολουθώντας διαφορετικὴ πορεία ἀπὸ αὐτὴν τοῦ Ἑλλαδίτικου κράτους τῶν Ἀθηνῶν, εἶναι τὰ Ἰόνια Νησιά. Οἱ Ἑπτανήσιοι: α) ἔχουν ἔντονο τὸ αἴσθημα τῆς αὐτοδιοικήσεως, β) σὲ πολλὲς περιοχὲς κρατοῦν ἀκόμα τοὺς τίτλους τῆς Ἐπτανήσου Πολιτείας, γ) ἔχουν πιὸ ἀνεπτυγμένο τὸ ἐπιχειρεῖν ἀντὶ τοῦ παρασιτικοῦ δημοσιοϋπαλληλισμοῦ, δ) δὲν ἀντιμετωπίζουν κάποια ἐξωτερικὴ ἀπειλὴ ὅπως τὰ νησιὰ τοῦ Αἰγαίου ἀπὸ τὴν Τουρκία, ε) ἔχουν ἀποδεδειγμένα φιλελληνικὰ αἰσθήματα καὶ ἡ ὁποιαδήποτε αὐτονομία ἢ καὶ πλήρης ἀπόσχιση δὲν θὰ ἐπιρρέαζε ἀρνητικὰ τὶς σχέσεις τοῦ νεοσύστατου κράτους μὲ τὴν ὑπόλοιπη Ἑλλάδα.
Ἡ αὐτονόμηση ἑνὸς Ἑλληνικοῦ ἐδάφους δὲν θᾶ πρέπει νὰ μᾶς τρομάζει οὔτε νὰ ἀποτελεῖ ταμποῦ, ἀρκεῖ νὰ λαμβάνονται ὑπ ὅψιν ὅλοι οἱ παράγοντες. Πχ ἡ αὐτονόμιση τῆς Θράκης, τῆς Κρήτης ἢ κάποιου νησιοῦ τοῦ Αἱγαίου θὰ ἦταν βούτυρο στὸ ψωμὶ τῆς Τουρκίας καὶ τῶν διεκδικήσεῶν της. Ἀπὸ τὴν ἄλλη ὅμως, ἡ ἐπανασύσταση τῆς Ἐπτανήσου Πολιτείας θὰ λειτουργοῦσε πρὸς τὸ συμφέρον, ὄχι μόνο τῶν ἰδίων τῶν κατοίκων τῶν Ἰονίων Νήσων, ἀλλὰ καὶ τοῦ μέσου Ἕλληνα ποὺ θὰ μποροῦσε νὰ ἔχει τὶς καταθέσεις του ἀσφαλεῖς σὲ μία offshore ἐταιρία σὲ κάποιο νησί τοῦ Ἰονίου, προστατεύοντας τὴν περιουσία του ἀπὸ τὰ σοσιαλιστικὰ κοράκια τοῦ Ἑλλαδίτικου κρατισμοῦ...









Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2019

Κρατιδίων εγκώμιο ή Γιατί ο κόσμος θα ήταν πολύ καλύτερος αν υπήρχαν χιλιάδες Λιχτενστάιν.


Ξεφυλλίζοντας αυτή την Κυριακή, το "Κ" της Καθημερινής , το μάτι μου έπεσε σε ένα πολύ ενδιαφέρον οδοιπορικό στο πριγκηπάτο του Λιχτενστάιν. Αυτό το μικροσκοπικό κρατίδιο έχει έκταση 160 τχ (όταν ο νομός Λευκάδας, ο πιο μικρός νομός της Ελλάδας, φτάνει τα 356 τ.χ) και πληθυσμό που μόλις αγγίζει τους 36.000 κατοίκους. Όμως το κατα κεφαλήν ΑΕΠ του , με 145.000 ευρώ ανα απασχολούμενο άτομο, είναι το υψηλότερο στον κόσμο και έξι φορές μεγαλύτερο από αυτό της Ελλάδας. Επιπλέον, το Λιχτενστάιν όχι μόνον δεν έχει χρέη αλλά διαθέτει πλεόνασμα ύψους 1,1 δις . Ποιό είναι άραγε το μυστικό της επιτυχίας του; 

To Λιχτενστάιν ακολουθεί παραδοσιακά μια πολιτική , που θυμίζει περισσότερο τον κλασσικό φιλελευθερισμό του 19ου αιώνα παρά το σοσιαλδημοκρατικό μοντέλο που κυριαρχεί μεταπολεμικά στο Δυτικό Κόσμο. Αυτή η πολιτική άλλωστε φαίνεται να ταιριάζει και με την ιδιοσυγκρασία των κατοίκων του. Σύμφωνα με τον David Beattie, ιστορικό και πρώην πρεσβευτή της Μ. Βρετανίας στο πριγκιπάτο, "οι κάτοικοι του Λιχτενστάιν διακατέχονται από μια ισχυρή προκατάληψη εναντίον του μεγάλου κράτους" ή όπως λεει στο "Κ" ο Φραντς Γκάσνερ , ένας κοινοτικός υπάλληλος που ζει στο κρατίδιο : "Οι πολίτες του Λίχτενστάιν εκτιμούν την ελευθερία. Είναι ατομικιστές και δεν τους αρέσει να υπακούν σε εντολές." Έτσι, η φορολογία είναι πολύ χαμηλή τόσο για τα νομικά όσο και για τα φυσικά πρόσωπα και μάλιστα με τάση να μειωθεί ακόμη περισσότερο . Από το 2011 θα ισχύσει ενιαίος συντελεστής επί των κερδών των εταιρειών 12,5% , ενώ η φορολογία στα φυσικά πρόσωπα δεν ξεπερνάει το 9,8% . Όταν στις χώρες της Ευρώπης, οι κοινωνικές δαπάνες καλύπτουν πάνω από το 50% του προϋπολογισμού, στο Λιχτενσταϊν δεν ξεπερνάνε το 20%. Επίσης, και οι στρατιωτικές δαπάνες είναι μηδενικές αφού η χώρα έχει καταργήσει το στρατό από το 1868! Τέλος, οι εταιρίες δεν λαμβάνουν καμιά κρατική επιδότηση, η φοροδιαφυγή δεν είναι ποινικό αδίκημα ενώ και οι κοινότητες του Λιχτενστάιν έχουν το δικαίωμα να αποσχιστούν από το κρατίδιο, αν το θελήσουν.

Όμως το Λιχτενστάιν δεν είναι απλά μια ιδιομόρφη εξαίρεση. Και τα υπόλοιπα κρατίδια , τόσο στην Ευρώπη (Σαν Μαρίνο, Ανδόρα , Μονακό ) , όσο και εκτός (Χόνγκ Κόνγκ, Σιγκαπούρη) γνωρίζουν ένα αξιοζήλευτο βιοτικό επίπεδο χάρη σε μια πολιτική χαμηλών κρατικών δαπανών, χαμηλής φορολογίας και ελεύθερου εμπορίου. Στην ίδια κατηγορία θα εντάσσαμε και την Ελβετία, μιας και το ριζικά αποκεντρωμένο της σύστημα, θυμίζει περισσότερο μια συνομοσπονδία κρατιδίων παρά τα σύγχρονα συγκεντρωτικά κράτη του Δυτικού Κόσμου. Στην πραγματικότητα, η ίδια η μικρή έκταση του κράτους ευνοεί μια πολιτική οικονομικού φιλελευθερισμού.

Πρώτα απ'όλα, η μικρή έκταση σημαίνει πως όλες οι περιοχές του κρατιδίου είναι πολύ κοντά στα γειτονικά κράτη. Έτσι ο πολίτης μπορεί εύκολα να ψηφίσει "με τα πόδια του" , και να μετακινηθεί σε άλλη χώρα, όταν δυσαρεστηθεί με την πολιτική της κυβέρνησης του. Κάτι που δεν ισχύει στα μεγάλα κράτη, όπου η επιλογή αυτή είναι πολύ πιο δύσκολη λόγω της απόστασης. Δεύτερον, στις μεγάλες χώρες είναι πιο εύκολο να εφαρμοστεί μια αναδιανεμητική πολιτική αφού το φορολογικό βάρος θα πέσει σε εκατομμύρια πολίτες και έτσι θα αργήσει να γίνει αντιληπτό . Κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει στα κρατίδια των μερικών χιλιάδων πολιτών, οπου οι συνέπειες μιας τέτοιας πολιτικής θα γίνουν αμέσως αισθητές. Η πιθανότητα, λοιπόν, μιας μαζικής φυγής των πολιτών τους, αποθαρρύνει τις κυβερνήσεις των κρατιδίων να προχωρήσουν σε πολιτικές υψηλής φορολογίας και αναδιανομής του πλούτου . Τέλος,τα μικροσκοπικά κράτη, δύσκολα ακολουθούν μια πολιτική εμπορικού προστατευτισμού, αφού κάτι τέτοιο μπορεί να αποβεί καταστροφικό ακόμη και για την επιβίωση τους. Ένα μεγάλο κράτος έχει την πολυτέλεια να ακολουθησει προστατευτικές πολιτικές, αφού, λόγω της μεγάλης εσωτερικής του αγοράς, οι αρνητικές συνέπειες θα αργήσουν να φανούν. Αντίθετα, για μια χώρα σαν το Λιχτενσταίν ή το Μονακό, που συνήθως έχει ελάχιστους φυσικούς πόρους, ο προστατευτισμός είναι καθαρή αυτοκτονία αφού το ελεύθερο εμπόριο είναι απαραίτητο για να καλύψει ακόμη και τις πιο βασικές ανάγκες της.

Αυτά τα κρατίδια είναι απομεινάρια μιας άλλης εποχής, πριν τη Γαλλική Επανάσταση και την άνοδο των συγκεντρωτικών εθνικών κρατών, τότε που η Ευρώπη ήταν ένα μωσαϊκό από εκατοντάδες κρατικά μορφώματα λίγων τετραγωνικών χιλιομέτρων (δουκάτα, πριγκηπάτα, πόλεις-κράτη κτλ). Και όπως παραδέχονται σήμερα πολλοί ιστορικοί, αυτός ο πλουραλισμός , ήταν και ένας από τους βασικούς λόγους της ευρωπαϊκής επιτυχίας , αφού δημιούργησε έναν ανταγωνισμό μεταξύ διαφορετικών κρατών και διαφορετικών οικονομικών, πολιτικών συστημάτων και αποθάρρυνε τους πολιτικούς ηγέτες να ασκήσουν απόλυτη εξουσία . Και όμως αυτές οι φαινομενικά ξεπερασμένες μορφές πολιτικής οργάνωσης δείχνουν σήμερα πολύ πιο πετυχημένες και προσαρμοσμένες στις ανάγκες της σύγχρονης εποχής από τα τεράστια, απρόσωπα και γραφειοκρατικά κράτη-Λεβιάθαν.

Δυστυχώς όμως, αντί να διδαχτούμε από την επιτυχία τους, αντί να προχωρήσουμε σε μεγαλύτερη αποκέντρωση και σε έναν ανταγωνιστικό φεντεραλισμό ακόμη και μέσα στο εσωτερικό των εθνών-κρατών, όλο και περισσότερες φωνές ακούγονται να ζητάνε μια παγκόσμια κυβέρνηση ή μια κοινη φορολογική και δημοσιονομική πολιτική για την Ευρωπαϊκή Ένωση . Μια τέτοια εξέλιξη όμως απλά θα εμβαθύνει και θα επεκτείνει σε ακόμη μεγαλύτερη κλίμακα τη διαδικασία ομογενοποίησης και συγκεντρωτισμού που αρχισε με τα έθνη-κρατη πριν 200 χρόνια . Και αν, ακόμη και κάτω από το σύστημα των εθνών-κρατών, ο πολίτης είχε την , έστω περιορισμένη, δυνατότητα, να αντιδράσει στις πολιτικές των κυβερνήσεων του, μετακινούμενος σε άλλη χώρα, στην εποχή των υπερεθνικών μορφωμάτων δεν θα έχει καν αυτή τη διέξοδο. Έτσι, χωρίς αυτούς τους περιορισμούς, η κρατική εξουσία θα γίνεται όλο και πιο αυταρχική και ανελεύθερη και ο μεγαλός χαμένος θα είναι η ελευθερία αλλά και η ευημερία των πολιτών. Ευτυχώς, στο χάρτη υπάρχουν ακόμη το Λιχτενστάιν , η Ανδόρα, το Μονακό, για να μας θυμίζουν την πραγματική πλουραλιστική ευρωπαϊκή παράδοση . Στο χέρι μας είναι να ακολουθήσουμε το παράδειγμά τους και όχι τον κατήφορο του συγκεντρωτισμού και της ομογενοποίησης. 




Τηλέμαχος Χορμοβίτης 
Δημοσιεύτηκε στο ιστολόγιο «Μπλε Μήλο» τον Δεκέμβριο του 2010.

Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2018

Όχι, ο καταστηματάρχης δεν έχει υποχρέωση να εξυπηρετεί το «κοινό».


Η περίπτωση του Jack Philips, του ζαχαροπλάστη που αρνήθηκε να ψήσει γαμήλια τούρτα για ομοφυλόφιλο ζευγάρι εγείρει το εξής ερώτημα: έχει το δικαίωμα ένας επιχειρηματίας να αρνηθεί, για οποιονδήποτε λόγο, να εξυπηρετήσει το κοινό;



του Μιχάλη Γκουντή


Εισαγωγή

Θυμάστε πριν κανένα χρόνο το περιστατικό στις ΗΠΑ με τον ζαχαροπλάστη που δεν δέχτηκε να ψήσει γαμήλια τούρτα για ομοφυλόφιλο ζευγάρι; Που τον τρέχανε στα δικαστήρια επειδή δεν τους εξυπηρέτησε, διότι ένιωθε ότι προσβάλλονταν τα θρησκευτικά του πιστεύω; Υπάρχει κάποιος που συμφωνεί με την κίνηση του ζευγαριού να χρησιμοποιήσουν το κράτος εναντίον αυτού του ανθρώπου; Δυστυχώς υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι και χρησιμοποιούν ένα πολύ συγκεκριμένο επιχείρημα υπέρ της θέσης τους: «το μαγαζί είναι ανοιχτό για το κοινό και αν δεν θέλει ο καταστηματάρχης να το εξυπηρετήσει, δεν έχει θέση στην αγορά».

Ποιος αποτελεί το «κοινό»;

Αυτή είναι μία ενδιαφέρουσα ερώτηση που θα πρέπει να απαντήσουμε: ποιος είναι το «κοινό» και με ποιο κριτήριο εισέρχεται κάποιος σε αυτήν την κατηγορία ανθρώπων; Κάποιοι θα ισχυριστούν ότι το κοινό αποτελούν όσοι εισέρχονται στο μαγαζί για να εξυπηρετηθούν ή ζητούν να εξυπηρετηθούν. Αυτό θα ήταν μάλλον σωστό, αλλά πέραν αυτού δεν μπορούμε να βγάλουμε κάποιο άλλο συμπέρασμα. Δεν προκύπτει από πουθενά ότι, επειδή κάποιος είναι «κοινό» άρα και υποψήφιος πελάτης, ότι «πρέπει» να εισπράξει και την υπηρεσία που παρέχεται από τον ιδιοκτήτη του καταστήματος.
Δεύτερη γραμμή άμυνας αποτελεί το επιχείρημα ότι ο κρατικός νόμος επιβάλει την μη άρνηση υπηρεσίας στο κοινό για διάφορους λόγους (απαγόρευση διακρίσεων για παράδειγμα). Η επίκληση όμως στον κρατικό νόμο ως κριτήριο για την δικαιολόγηση της έλλειψης δυνατότητας άρνησης υπηρεσίας είναι ένα κακό επιχείρημα. Εάν ο νόμος υπαγόρευε ότι, με κάθε εξυπηρέτηση, ο ιδιοκτήτης θα έπρεπε να τραγουδάει στον πελάτη το τραγούδι της επιλογής του, άρνηση του οποίου θα οδηγούσε σε επιβολή ποινής, θα λέγαμε ότι ο νόμος είναι κακός εξ αρχής. Το θεμελιώδες πρόβλημα με τον κρατικό νόμο, εάν είναι να τον επικαλεστούμε, είναι το πρόβλημα του νομικού θετικισμού. Θεωρητικά, τα πάντα είναι πιθανά. Εξάλλου, και το Ολοκαύτωμα νόμιμο ήταν (αν είναι να τραβήξουμε τη λογική αυτή στα άκρα της, όπως οφείλουμε να κάνουμε αν θέλουμε να είμαστε συνεπείς).
Έχουμε όμως και άλλη επιλογή για να καθορίσουμε ποιος αποτελεί «κοινό» για ένα μαγαζί. Όχι μόνο λοιπόν κοινό αποτελούν όσοι εισέρχονται σε αυτό, αλλά και όσους επιθυμεί ο ιδιοκτήτης να εξυπηρετήσει. Γιατί όχι; Έτσι λοιπόν, ένα μαγαζί που είναι «ανοιχτό στο κοινό» είναι ένα μαγαζί στο οποίο, πέραν της εισόδου σε αυτό, κριτήριο εξυπηρέτησης αποτελεί και το ότι ο ιδιοκτήτης δέχεται κάποιον ως πελάτη, ήτοι να λάβει πληρωμή για την υπηρεσία που παρέχει. Αυτός είναι ένας πιο πλήρης και μη προβληματικός νομικά αλλά και φιλοσοφικά ορισμός. Το κοινό στην ουσία αποτελούν όσοι έρχονται σε εθελοντική συμφωνία για συνεργασία με τον ιδιοκτήτη κάτι που απαιτεί και την συγκατάθεση του δεύτερου.
Τέλος, ο ιδιοκτήτης ενός μαγαζιού ή επιχείρησης δεν έχει εισέλθει ποτέ εθελοντικά σε συμβόλαιο με τη ρήτρα του ότι δεν θα απορρίπτει κανέναν υποψήφιο πελάτη, άρα δεν είναι θετικά υποχρεωμένος να μην κάνει κάτι τέτοιο. Οι ενστάσεις του ότι «δουλειά του είναι να βγάλει λεφτά και όχι να κοιτάει το ποιόν του πελάτη», ή ότι «άνοιξε επιχείρηση, άρα «πρέπει» να μας εξυπηρετήσει»πρέπει να απορριφθούν ως παράλογες: δεν έχουμε λόγο να θέτουμε εμείς τις προϋποθέσεις με τις οποίες θα λειτουργεί την επιχείρησή του κάποιος.
Το ότι κάποιος έχει την επιλογή να ορίσει την επιχείρησή του ως «κλαμπ» για συγκεκριμένο κοινό δεν έχει κάποιο νόημα: απλά θα αποτελούσε προ-οικονομία της πρόθεσης για διάκριση από τον ιδιοκτήτη πριν εισέλθει ο υποψήφιος πελάτης στο εκάστοτε μαγαζί. Ποια η διαφορά άρνησης εξυπηρέτησης υποψήφιου πελάτη προτού εισέλθει στο μαγαζί με την άρνηση αφότου εισέλθει; Και οι δύο περιπτώσεις αποτελούν διάκριση εις βάρος κάποιου απλά με χρονική διαφορά στο πότε αυτή πραγματοποιείται. Επομένως, αν είναι να απαγορεύσουμε τη μία, γιατί όχι και την άλλη; Εάν στην περίπτωση του κλαμπ δεχόμαστε την έλλειψη υποχρέωσης εξυπηρέτησης των πάντων, γιατί όχι και στην περίπτωση κανονικού μαγαζιού; Γιατί πρέπει να δηλώνεται σε κάποιον εκ των προτέρων, αν θα εξυπηρετηθεί ή όχι; Ποια η διαφορά;

Διακρίσεις, ρατσισμός και μισαλλοδοξία

Όλες οι πράξεις, είτε προσωπικές είτε εμπορικές, πρέπει να γίνονται με βάση την αμοιβαιότητα. Από αυτό προκύπτει ότι οι διακρίσεις είναι ένα δικαίωμα και, επομένως, δεν πρέπει να αποτελούν εγκληματική πράξη ανεξάρτητα του λόγου για τον οποίο πραγματοποιούνται αυτές. Αλλά εδώ είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι αυτό που εννοείται με τον όρο «διακρίσεις» είναι κάτι πολύ ιδιαίτερο. Διάκριση αποτελεί η επιλογή να αγνοήσετε, να αποφύγετε ή να απεμπλακείτε από τη σχέση με κάποιο άλλο άτομο. Σίγουρα δεν συνεπάγεται κάποιο «δικαίωμα» επίθεσης, λιντσαρίσματος, κλοπής εναντίον του ατόμου αυτού. Αν δεν μου αρέσουν τα φαλακρά άτομα με γένια που φορούν γυαλιά, για παράδειγμα, δεν χρειάζεται να είμαι αναγκασμένος να έχω σχέση με αυτά. Δεν θα έπρεπε να μου επιβληθεί πρόστιμο ή φυλάκιση για την αποφυγή εξυπηρέτησής τους. Από την άλλη πλευρά, δεν μπορώ να προσεγγίσω τέτοιους ανθρώπους και να τους χτυπήσω.
Με άλλα λόγια, μπορώ να κάνω ό,τι θέλω στους ανθρώπους εναντίον των οποίων έχω προκαταλήψεις, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα παραβιάσω τα σύνορα του σώματός τους ή την παραβίαση του χώρου τους (σεβασμός των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων). Μπορώ να τους αρνηθώ την οικονομική συνεργασία μου, αλλά δεν μπορώ να κινηθώ επιθετικά εναντίον τους.
Τώρα, οι προκαταλήψεις μπορεί να πηγάζουν από ρατσιστικές, πολιτικές, θρησκευτικές και άλλου είδους πεποιθήσεις. Παρόλα αυτά, το ότι κάποιος είναι προκατειλημμένος θρησκευτικά, φυλετικά και πολιτικά δε συνεπάγεται ότι αυτομάτως κάποιος που κάνει διακρίσεις βάσει αυτών των κριτηρίων, παραβιάζει και δικαιώματα των ατόμων στα οποία αρνείται την υπηρεσία του, καθώς τίποτα από τα παραπάνω δεν εγγυάται και την χρήση επιθετικής βίας εναντίον τους. Κάποιος μπορεί να είναι ρατσιστής, αλλά να μην εμπλέκεται σε εγκληματικές πράξεις εναντίον αλλοεθνών: απλά δεν τους επιθυμεί στα όρια της ιδιοκτησίας του και τίποτα παραπάνω.
Είναι ωραίο να γίνεται διάκριση σε βάρος των ανθρώπων; Είναι «λογικό» να είναι κάποιος προκατειλημμένος με μια ολόκληρη ομάδα ή άτομα, βάσει αρνητικών εμπειριών με ένα μικρό δείγμα; Σίγουρα όχι. Σύμφωνα με τη δημοφιλή πεποίθηση, οι διακρίσεις είναι μισητές και κακές επειδή αποκλείουν ορισμένες ομάδες ανθρώπων. Επίσης, θεωρούνται παράλογες για το γεγονός ότι γενικεύουν από ένα μικρό δείγμα σε ολόκληρο τον πληθυσμό. Ωστόσο, το ζήτημα που αντιμετωπίζουμε εδώ δεν είναι η ηθική ή επιστημονική κατάσταση των διακρίσεων. Αναρωτιόμαστε πρωτίστως, αν το άτομο έχει δικαίωμα να ενεργήσει με αυτόν τον τρόπο και τις οικονομικές επιπτώσεις αυτής της φιλοσοφίας, όχι με το αν είναι ή δεν είναι καλό ή λογικό για αυτόν να το κάνει.

Ποιος βλάπτεται από τις διακρίσεις;

Φανταστείτε μία αγορά όπου όλοι οι ζαχαροπλάστες αρνούνταν να εξυπηρετήσουν ομοφυλόφιλους. Εάν η ζήτηση από τους ομοφυλόφιλους ήταν επαρκής και δέχονταν να ψωνίσουν σε υψηλότερες τιμές, τότε επιχειρηματίες αποκτούν κίνητρα, είτε να χρεώνουν υψηλότερες τιμές σε αυτούς, είτε να ανοίξουν επιχειρήσεις αποκλειστικής εξυπηρέτησής τους αν και σε μεγαλύτερες τιμές. Αυτό οδηγεί αναγκαστικά σε αύξηση κερδών για το συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς (εξυπηρέτηση ομοφυλόφιλων). Τα αυξημένα κέρδη θα οδηγούσαν και άλλους επιχειρηματίες, είτε να εγκαταλείψουν τις προκαταλήψεις τους, είτε να τις αποκρύψουν για να αποσπάσουν μερίδιο αυτών από τους ανταγωνιστές. Μεσο-μακροπρόθεσμα, κανένας δεν βλάπτεται από τις διακρίσεις, εφόσον αυτές δεν είναι θεσμικές, ήτοι κρατικά επιβεβλημένες. Το σύστημα κέρδους και ζημίας θα εξομαλύνει την κατάσταση, και εν τέλει όλοι θα πληρώνουν πάνω-κάτω την ίδια τιμή για το ίδιο προϊόν (συμπεριλαμβανομένων του κόστους μεταφοράς κοκ). Οι διακρίσεις δεν επιβιώνουν για πολύ σε καθεστώς ελεύθερης αγοράς.
Εάν, τώρα, αυτό που ενοχλεί είναι ο λόγος που αρνείται κάποιος την υπηρεσία του, ή η ρατσιστική συμπεριφορά («εδώ δεν σερβίρουμε μαύρους»), εάν το πρόβλημα είναι αισθητικό με άλλα λόγια, τότε κανένας νόμος δεν έχει νόημα σε αυτήν την περίπτωση. Ο ιδιοκτήτης θα μπορούσε απλά να πει ψέματα για να αρνηθεί την εξυπηρέτηση. Έτσι λοιπόν το «δεν εξυπηρετώ μαύρους» μπορεί να αλλάξει σε «έχω δουλειά τώρα, έλα αργότερα»«μου χάλασε το μηχάνημα» κοκ. Θα πρέπει να αναρωτηθούμε εδώ βέβαια το εξής: μας ενδιαφέρουν οι ειλικρινείς κοινωνικές σχέσεις ακόμα και αν δεν πραγματοποιούνται για δυσάρεστους λόγους, ή μας ενδιαφέρει να υπάρχουν κοινωνικές σχέσεις ακόμα και αν βασίζονται στο ψέμα; Όπως και να έχει, τρόπος υπάρχει, παρά τω νόμω, να αποφευχθεί η παροχή υπηρεσίας έτσι κι αλλιώς: όλο και κάποια δικαιολογία μπορεί να βρεθεί.
Ας μην ξεχνάμε, εν τέλει, ότι το κόστος απόρριψης πελατών επιβαρύνει τον ιδιοκτήτη και μόνο αυτόν. Επιλογές υπάρχουν να αφήσουμε αλλού τα χρήματά μας. Δεν χρειάζεται να τιμωρηθεί κανένας για κανέναν λόγο. Το κόστος των επιλογών θα πληρωθεί εν καιρώ μέσω της αγοράς. Αν τώρα, το σύνολο ενός πληθυσμού είναι εν γένει ρατσιστικό και μισαλλόδοξο, τότε η πολιτική επιβολή για την απαγόρευση των διακρίσεων θα ήταν αδύνατη: ποιος πολιτικός θα πήγαινε κόντρα στην κυρίαρχη βούληση έτσι κι αλλιώς; Τουλάχιστον στην ελεύθερη αγορά, όλο και κάποιος θα βρισκόταν να εξυπηρετήσει τους αποκλεισμένους, ο πολιτικός δεν θα το έκανε, αν δεν είχε επαρκή αριθμό υποψηφίων ψηφοφόρων που να στηρίζουν μία τέτοια δράση.

Ποιο είναι το ουσιαστικό νόημα;

Όλο αυτό τώρα σε κάνει να αναρωτηθείς για ένα πράγμα. Τη δουλεία. Ποιο είναι το πραγματικό πρόβλημα με τη δουλεία; Είναι το ξύλο που έτρωγε ο δούλος και οι κακουχίες; Μα υπήρχαν και προνομιούχοι δούλοι και «καλοί» δουλοκτήτες (δεν προϋποτίθεται κατ’ ανάγκη ένας δουλοκτήτης να σκοτώνει και να δέρνει τους δούλους του). Οπότε μάλλον όχι, δεν είναι αυτό το θεμελιώδες πρόβλημα του θεσμού της δουλείας, εφόσον έχουμε αντιπαραδείγματα καλής μεταχείρισης. Με την ίδια λογική, ούτε ο δουλέμπορος ήταν το πρόβλημα ως προς αυτό. Και αυτός θα μπορούσε να συμπεριφέρεται καλά στο «εμπόρευμά» του κατά τη διάρκεια της μεταφοράς.
Όχι. Το πραγματικό πρόβλημα με τη δουλεία είναι αρχικά ότι δεν μπορείς να πεις «όχι δεν θα σε εξυπηρετήσω/εργαστώ για σένα». Οι βουρδουλιές έρχονται μετά, όταν αρνηθείς ή (προσπαθήσεις να) φύγεις. Δεν υπάρχει διέξοδος: ή θα δεχτείς να κάνεις αυτό που λέω, ή θα φας μία σφαίρα στο κεφάλι ή θα στείλω τους κρατικούς ασφαλίτες να σε χώσουν σε ένα κελί και να μην ξαναδείς το φως του ηλίου άμα λάχει. Η δουλεία είναι μη-εθελοντική. Εκεί είναι το θέμα, και το ότι στην εποχή μας έχει εξαφανιστεί η βουρδουλιά κατά μεγάλο ποσοστό δεν αλλάζει κάτι ως προς αυτό που έκανε το ζευγάρι εκείνο στον ζαχαροπλάστη. Κατέστησε τον ζαχαροπλάστη δούλο του. «Η θα μας κάνεις την τούρτα ή θα σε σύρουμε στα δικαστήρια». Η ένσταση του ότι το κατάστημα είναι ανοιχτό στο κοινό δεν ευσταθεί: ποιος είναι το κοινό; Όποιος τύχει να μπει μέσα; Όχι, κοινό αποτελούν τα άτομα που ο μαγαζάτορας θέλει να εξυπηρετήσει. Τελεία και παύλα. Ή το σώμα του, το μαγαζί του είναι δικά του, ή ανήκουν σε αυτόν που θα έρθει με το πιστόλι και θα έχει τον τελευταίο λόγο για το ποιος θα εξυπηρετηθεί. Έχει δικαίωμα ο ιδιοκτήτης να πει ένα «όχι, δεν θέλω να σε εξυπηρετήσω;». Ναι, το έχει. Είναι ιδιοκτήτης και όχι δούλος μας. Όπως και να έχει, αν προτιμάτε το δεύτερο, να επιβάλει ο νόμος τη θέληση του πάνω στον μαγαζάτορα, στην ουσία επιθυμείτε δουλεία: απλά με λιγότερο μαστίγιο και χωρίς αλυσίδες.